Studenten werken zelfstandig aan eigen traject

In twee grote lokalen zitten tientallen studenten achter hun laptop. Opvallend is de rust in de lokalen. Filmpjes worden met de koptelefoon op bekeken. Op ieder scherm is wat anders te zien. De ene student is een code aan het ontwerpen die gebruikt wordt in software, de ander oefent door een website na te bouwen en de volgende volgt geconcentreerd een instructiefilmpje. Daarnaast zit weer een student een database op te tuigen. Allemaal hebben ze hun eigen weekplanning die ook wekelijks geëvalueerd wordt.

Studenten zijn collega’s
De docenten staan niet voor de klas, maar hebben naast het lokaal een eigen ruimte die door een glaswand afgescheiden is. “De studenten komen hier naar toe om uitleg te vragen of om iets na te laten kijken. We gebruiken ook de functie om vanuit onze ruimte op de computer van de student mee te kijken en advies te geven”, legt De Vries uit. “Dat kan zelfs via een skype-achtige omgeving waardoor we met de student op afstand kunnen praten zonder dat de andere studenten er last van hebben. En dat gaat in een collegiale sfeer. Ja het zijn natuurlijk ook onze toekomstige collega’s. We vinden allemaal dit vak machtig interessant.”
 
Classroom
“Deze studenten zijn vaak al van jongs af aan met software bezig”, vertelt Joey Schmitz, collega van De Vries. “Die weten al wat ze willen, zijn van zichzelf al gemotiveerd en die kunnen zichzelf al heel veel leren. Daarom hebben we de studie zelfsturend opgebouwd. De studenten bepalen zelf hun studietraject op hun eigen niveau en krijgen alle modules op hun PC. Daar zitten onder meer instructiefilmpjes bij. Zo kunnen ze allemaal in hun eigen tempo werken. Dat doen we in google-classroom. Al het lesmateriaal zit daar – verwerkt in cursussen -  gedigitaliseerd in. Om samenwerken te oefenen organiseren we projectweken.” Het kost een paar maanden om de studenten die werkwijze aan te leren. “Ze zijn op de middelbare school niet gewend om zo te werken,  maar al snel gaan ze als een speer. Zeker 80% van de studenten gaan er gewoon voor om zelfstandig te studeren”, zegt Schmitz.

Examen
Het examen bestaat uit een praktijkopdracht. “De helft rondt de studie in twee jaar af, anderen in drie jaar en enkelen zelfs in één jaar. Een student die de opleiding in één jaar afrondt is Namara (19). “Ik specialiseer me in cybersecurity. Met een systeem kan ik testen of iemand de beveiliging van zijn computers en netwerk op orde heeft. Hier op het mbo ben ik de hele dag zelfstandig aan de slag, ik maak mijn eigen leerroute. Binnenkort ga ik stage lopen bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in assessments. Elk jaar moet getest worden of hun software nog klopt. En dat ga ik dus doen.” Zoals de meeste studenten gaat ook Namara naar het hbo. “Maar zzp’er worden kan ook heel goed”, zegt De Vries.
 

Ander nieuws

Nieuws Elf medailles voor ROC van Amsterdam - Flevoland tijdens AEHT-wedstrijden in Riga Tijdens de vakwedstrijden van de Association Européenne des Écoles d’Hôtellerie et de Tourisme (AEHT) in Riga, Letland, hebben studenten van... MBO College Almere, MBO College Centrum, MBO College Poort
Nieuws MBO College Lelystad stimuleert circulaire economie met opening Verspil me niet centrum Op woensdag 11 september is het Verspil me niet centrum in Lelystad officieel geopend. MBO College Lelystad heeft een belangrijke rol gespeeld in... MBO College Lelystad
Nieuws Studenten ROC van Amsterdam - Flevoland schitteren als kapper en gastheer tijdens Prinsjesdag Vandaag, op Prinsjesdag, is een speciale rol weggelegd voor onze studenten Malek en Ezra. Malek, die oorspronkelijk uit Noord-Syrië vluchtte en nu...
Bekijk al het nieuws