Brochures
Studiekeuze testen
Studiekeuze testen
Testoverzicht
Motivatietest
Sectorchecker
Competentietest
Opleidingenkiezer
Scholenzoeker
Over ROCvF
Over ROCvF
Over ROC van Flevoland
Nieuws
Jaarverslagen
Het Bestuur
Missie en beleid
Voor bedrijven
Voor bedrijven
Samenwerken
Alles over stage
Stageovereenkomst
Almere
Lelystad
Werken bij
Werken bij
Decanen & ouders
Decanen & ouders
Voor decanen
Decanen Toolkit
Aanvraag voorlichting
Activiteitenkalender
Voor ouders
Contact
Contact
Informatiecentrum
Adressen
Voor bedrijven
Nieuwsbrieven
Heb je een klacht?
Mbo-onderwijs
Mbo-onderwijs
Mbo-onderwijs home
Opleidingen
Sectoren
Mbo-colleges
Open dagen
Aanmelden
BOL/BBL, niveaus
Wat zijn de kosten?
Meelopen
Internationalisering
Flex-opleidingen
Via mbo naar hbo
Sport en studie
Studiehulp en advies
Voor ouders
Toelating
Skillshavo
Nog plaats
Ziekmelding
Hulp bij aanmelden
Passend Onderwijs
Vakantiedata
Entree-overzicht
Entree-overzicht
Entree-overzicht home
Entree-opleidingen
Open dagen
Voor volwassenen
Voor volwassenen
Voor volwassenen home
Opleidingsaanbod
Joke Smit College (vavo)
Taalonderwijs en inburgering
Sectoren
Voor bedrijven
Subsidies/regelingen
STAP-budget
Opleidingstypen & niveaus
Inschrijven nieuwsbrief
Direct aanmelden
Mbo+Taal en Inburgering
Mbo+Taal en Inburgering
Mbo+Taal en Inburgering home
Inburgering
Taalonderwijs
STAP-budget
STAP-budget
STAP-budget home
Alles over STAP
Onze STAP-opleidingen
STAP - subsidie aanvragen
STAP - veelgestelde vragen
Maak een Talent Profiel
Het beste studiekeuzeadvies
Deel jouw advies en laat je vrienden oordelen!
Zoek de perfecte opleiding en locatie!
Doe de studiekeuzetest
Registreren
Inloggen
Actueel
 
2020
 
Studenten werken zelfstandig aan eigen traject
Studenten werken zelfstandig aan eigen traject
Nieuws, geplaatst op 16-1-2020
ALMERE - De opleiding ‘software-development’ op het MBO-college Almere kenmerkt zich door een grote mate van zelfstandigheid van de studenten in hun leertraject. “Deze studenten weten wat ze willen”, zegt docent Piet de Vries, “ze kunnen zelf helemaal hun eigen route uitstippelen” De studie leidt op tot softwaredeveloper die bijvoorbeeld websites bouwt met databasefuncties of apps.
In twee grote lokalen zitten tientallen studenten achter hun laptop. Opvallend is de rust in de lokalen. Filmpjes worden met de koptelefoon op bekeken. Op ieder scherm is wat anders te zien. De ene student is een code aan het ontwerpen die gebruikt wordt in software, de ander oefent door een website na te bouwen en de volgende volgt geconcentreerd een instructiefilmpje. Daarnaast zit weer een student een database op te tuigen. Allemaal hebben ze hun eigen weekplanning die ook wekelijks geëvalueerd wordt.
Studenten zijn collega’s
De docenten staan niet voor de klas, maar hebben naast het lokaal een eigen ruimte die door een glaswand afgescheiden is. “De studenten komen hier naar toe om uitleg te vragen of om iets na te laten kijken. We gebruiken ook de functie om vanuit onze ruimte op de computer van de student mee te kijken en advies te geven”, legt De Vries uit. “Dat kan zelfs via een skype-achtige omgeving waardoor we met de student op afstand kunnen praten zonder dat de andere studenten er last van hebben. En dat gaat in een collegiale sfeer. Ja het zijn natuurlijk ook onze toekomstige collega’s. We vinden allemaal dit vak machtig interessant.”
Classroom
“Deze studenten zijn vaak al van jongs af aan met software bezig”, vertelt Joey Schmitz, collega van De Vries. “Die weten al wat ze willen, zijn van zichzelf al gemotiveerd en die kunnen zichzelf al heel veel leren. Daarom hebben we de studie zelfsturend opgebouwd. De studenten bepalen zelf hun studietraject op hun eigen niveau en krijgen alle modules op hun PC. Daar zitten onder meer instructiefilmpjes bij. Zo kunnen ze allemaal in hun eigen tempo werken. Dat doen we in google-classroom. Al het lesmateriaal zit daar – verwerkt in cursussen - gedigitaliseerd in. Om samenwerken te oefenen organiseren we projectweken.” Het kost een paar maanden om de studenten die werkwijze aan te leren. “Ze zijn op de middelbare school niet gewend om zo te werken, maar al snel gaan ze als een speer. Zeker 80% van de studenten gaan er gewoon voor om zelfstandig te studeren”, zegt Schmitz.
Examen
Het examen bestaat uit een praktijkopdracht. “De helft rondt de studie in twee jaar af, anderen in drie jaar en enkelen zelfs in één jaar. Een student die de opleiding in één jaar afrondt is Namara (19). “Ik specialiseer me in cybersecurity. Met een systeem kan ik testen of iemand de beveiliging van zijn computers en netwerk op orde heeft. Hier op het mbo ben ik de hele dag zelfstandig aan de slag, ik maak mijn eigen leerroute. Binnenkort ga ik stage lopen bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in assessments. Elk jaar moet getest worden of hun software nog klopt. En dat ga ik dus doen.” Zoals de meeste studenten gaat ook Namara naar het hbo. “Maar zzp’er worden kan ook heel goed”, zegt De Vries.
Ander nieuws
Nieuws
Samenwerkingsovereenkomst Onderwijs en Arbeidsmarkt Amsterdam Lelystad Airport verlengd
Op 15 juni hebben gemeente Lelystad, Lelystad Airport, Luchtvaartmuseum Aviodrome, Werkbedrijf Lelystad, het ROC van Amsterdam - Flevoland en...
17-6-2022
Lees verder
Nieuws
Succesvolle MBO Inspiratiedag krijgt vervolg
Deze week vond de eerste editie van de MBO Inspiratiedag plaats. Een succes en daarmee krijgt de MBO Inspiratiedag na de zomer een vervolg.
17-6-2022
Lees verder
Persbericht
Feestelijke opening mock-up SCALA
Dinsdag 7 juni opende SCALA (Samenwerkingscollege Amsterdam-Lelystad Airport, onderdeel van het ROC van Amsterdam-Flevoland) op feestelijke wijze...
MBO College Lelystad
15-6-2022
Lees verder
Bekijk al het nieuws
Ben je tevreden over de informatie op deze pagina?
Ja
Nee
Hoe kunnen we de informatie verbeteren?
Verstuur feedback
Bedankt voor de feedback!