Hij is wat je noemt geboren met twee rechterhanden. Wist dus als kind al dat hij de techniek in zou gaan. Na een stage bij KLM weet Max Verkruisen (21) dat de luchtvaarttechniek hem op het lijf geschreven is.
Hij was zo’n jongetje dat alles in huis kon repareren en altijd aan dingen zat te prutsen. "Techniek was spannend en leuk, en dat gevoel is nooit meer over gegaan. Op de middelbare school bijvoorbeeld was ik met vakken als handvaardigheid altijd als eerste klaar. De leraar had dat door en gaf me extra opdrachten, meestal een beetje technische. Die gingen ook lekker. Zodoende wist ik het al vroeg: ik ga werken in de techniek. Daarom heb ik gekozen voor de opleiding Technicus Engineering, een vrij brede technische opleiding met elektrotechniek, installatietechniek, werktuigbouwkunde en mechatronica."
Stage bij KLM
In de afgelopen maanden liep Max stage bij KLM – 15 weken tussen de vliegtuigen. School hielp hem zijn stageplek te krijgen. "Zij hebben veel contacten met het bedrijfsleven en de school had iemand uitgenodigd van KLM om te vertellen over het werk. En daarna kon je je ook voor een stageplek inschrijven. Heel snel kwam er een reactie: ik mocht meteen op gesprek komen. Daar was ik echt heel blij mee. Zonder de school was ik misschien wel nooit bij KLM terecht gekomen."
Alles repareren
"Intussen ken ik de vliegtuigen als mijn broekzak. Mijn bazen laten me veel doen, en ze laten me alles zien. Ik ben onderhoudsmonteur elektronica en ik repareer nu ongeveer alles wat met de elektronica van vliegtuigen te maken heeft. Soms wel zes of zeven verschillende apparaten op een dag. Van de verlichting in de cabines tot de navigatieapparatuur in de cockpit. Het werk is daardoor heel afwisselend en leuk! En als ik iets niet weet, kan ik het altijd vragen. Aan collega’s, maar ook op school."
Maandag beginnen!
Heel vaak is die hulp niet nodig geweest. Dankzij zijn opleiding, de theorie, de praktijkopdrachten en eerdere stages is Max goed voorbereid. Ook al was hij vergeleken met zijn KLM-collega’s een broekie, ze hebben respect voor hem en voor wat hij weet. "Ik heb het voordeel dat ik iets van computers afweet. De meeste collega’s hebben dat in hun tijd nooit geleerd." Het is een van de redenen dat Max welkom is bij de vliegtuigbouwers. "Ze zeiden: Als je vrijdag je diploma hebt, kun je maandag beginnen!"
Vliegveld om de hoek
De luchthaven Lelystad Airport, wil uitbreiden. School speelt er al op in met contacten met bedrijven. Bovendien zijn er bijzonder warme banden met Lelystad Airport. Voor Max zou het kunnen betekenen dat hij ook dicht bij huis op een luchthaven zou kunnen werken. "Dat zou helemaal mooi zijn!" zegt hij.