Publiek-private samenwerkingen

Het ROC van Flevoland en publiek-private samenwerkingen

Het ROC van Flevoland speelt een actieve rol in publiek-private samenwerkingen (PPS) binnen diverse sectoren, waarbij elke samenwerking uniek is vormgegeven om optimaal aan te sluiten bij de behoeften van de betreffende sector. Deze samenwerkingen zijn gebaseerd op een intensieve en vernieuwende aanpak, waarbij de leerloopbaan van de student centraal staat. Praktijkgericht onderwijs is hierbij leidend, wat betekent dat lessen vaak plaatsvinden op locaties buiten de traditionele schoolomgeving. Dit biedt studenten de mogelijkheid om direct in de praktijk te leren en te werken, waardoor ze beter voorbereid zijn op de eisen van de arbeidsmarkt.


» HIP Circulair en Digitaal

De innovatiekracht van het mkb stimuleren: dat is het doel van publiek private samenwerkingen tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Beroepsonderwijs vormt een essentiële basis voor het groei- en concurrentievermogen van de Nederlandse economie, door jongeren op te leiden met de juiste vaardigheden voor de regionale arbeidsmarkt. Daarnaast is het van belang om medewerkers van het regionale bedrijfsleven blijvend inzetbaar te houden door middel van om- en bijscholing.
» Meer informatie

Lees verder
» ICT Tribe
ICT Tribe Almere is een betrokken groep bedrijven, opleiders en overheidsinstanties die gezamenlijk werken aan het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van IT-talent in de regio Almere. Dit doen wij door het ontdekken, opleiden en matchen van ICT-talent. Daardoor zorgen we voor meer en beter inzetbaar IT-talent in Almere en Flevoland en versterken wij het vestigingsklimaat voor IT-bedrijven in de regio.

De belangrijkste pijler van ICT Tribe Almere is het organiseren van scholing. Dit doen wij door scholingsvraagstukken bij (IT-) bedrijven, UWV en Gemeenten in beeld te brengen. Deze vraagstukken worden voorzien van advies over een geschikte scholingsaanpak en gekoppeld aan een of meerdere opleiders. Kandidaten worden zo mogelijk direct aan werkgevers en hun vacatures gekoppeld.
Lees verder
» Tekort in de Zorg
In de zorgsector is het tekort aan zorgpersoneel een groeiend probleem. Daar komt bij dat de werkdruk hoog is en er sprake is van een grote uitstroom van zorgmedewerkers uit de sector. 

Om een bijdrage te kunnen leveren aan het verminderen van de tekorten en het stimuleren van de instroom en het behouden van nieuw zorgpersoneel, hebben verschillende onderwijs- en zorgorganisaties de handen ineen geslagen. Daar is het samenwerkingsverband 'Tekort in de zorg is onze zorg' uit ontstaan. 

'Tekort in de zorg is onze zorg' richt zich op vier belangrijke programmalijnen:
  • Bevorderen van instroom en doorstroom vmbo - mbo - hbo
  • Ontwikkelen van flexibele zorgopleidingen en hybride leeromgevingen
  • Professionaliseren van docenten en zorgprofessionals
  • Practoraat en Learning community
Samenwerkingspartners
MBO College Hilversum, MBO College Almere Buiten en MBO College Lelystad, Gemeente Hilversum – Almere en Lelystad, Vivium zorggroep, Tergooi MC, Kwintes, AHTI, Flever, Leger des Heils, Triade Vitree, Vegro, Cinnovate, St. Aloysius, Buitenhout, Porteum (SVOL) en Hilfertsheem, Hogeschool Utrecht (HU) en Windesheim.
Lees verder
» Circulaire Regionale Economie
Het opleiden van vakmensen voor een duurzame en circulaire toekomst. Dit samen met het (regionale) bedrijfsleven, overheid, onderwijs, onderzoek en omgeving (5O’s) leren we onze studenten innoveren door transparant, objectief en eerlijk keuzes te laten maken, gebaseerd op kennis over duurzaamheid en circulariteit.

Een bijzondere mijlpaal: het laatste jaar en afronding van het RIF project en Practoraat Circulaire Regionale Economie en de transitie naar het Ecosysteem PPS Nationaal Groeifonds HIPP Circulair & Digitaal in denken, leren en doen.

» Meer informatie
 
Lees verder
» House of Hospitality
Stichting House of Hospitality benadrukt het belang van de hospitality-sector in de metropoolregio Amsterdam, die zorgt voor veel werkgelegenheid, het vestigingsklimaat versterkt, en meer dan 7% van het landelijke BNP vertegenwoordigt. Deze sector bevordert maatschappelijke verbinding, aantrekkelijk wonen, werken en investeren, en draagt bij aan het welzijn van bewoners en bezoekers. Met passie voor gastvrijheid werken professionals en partners uit opleidingen, bedrijven, gemeente, brancheorganisaties en kennisinstellingen samen aan hoogwaardige gastvrijheid, een duurzame arbeidsmarkt en toekomstbestendig beroepsonderwijs in de hospitality-sector.

» Meer informatie

 
Lees verder
» Lelytalent
Lelytalent, gestart op 1 juni 2018, heeft als doel de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt voor kwetsbare doelgroepen te verbeteren. Het Lelystad Akkoord speelt een belangrijke rol in de samenwerking tussen 30 bedrijven, Werkbedrijf Lelystad, en MBO College Lelystad, gericht op onderwijsontwikkeling en voorbereiding op kansrijke beroepen. De nadruk ligt op praktijkleren en intensieve begeleiding van leerlingen en praktijkopleiders. Daarnaast bevordert het project de deskundigheid van bedrijven in het aantrekken en behouden van praktisch arbeidspotentieel.
 
Lees verder
» Talentontwikkeling met wetenschap & techniek

Aankomende werknemers in de kinderopvang en het basisonderwijs zodanig op te leiden dat zij in staat zijn om kinderen in hun talentontwikkeling in wetenschap en technologie te begeleiden.


» Wereldwijsintech.nl

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit en technologie krijgt een steeds grotere rol. Ons doel is om kinderen vanaf een jonge leeftijd wereldwijs te maken door ze in hun spel van alledag ook te laten leren over wetenschap en technologie. Op deze manier worden zij klaargestoomd voor de snel veranderende wereld van nu.

Vanaf schooljaar 2020 is wetenschap en technologie opgenomen in de kerndoelen van zowel het basisonderwijs als in de ontwikkeldoelen van de kinderopvang. Op het moment dat dit project startte werd er maar 4% van de tijd op school besteed aan wetenschap en technologie. Tegelijkertijd is 98% van de schoolleiders van mening dat hun leerkrachten stappen kunnen zetten op dit gebied. Wij denken dat in een spelscenario meerdere kerndoelen tegelijk aandacht kunnen krijgen. Daarmee ontstaat een win-winsituatie voor kinderen én volwassenen.

Het is tijd om de jarenlange tendens van techniekpromotie om te zetten in techniekeducatie. Wetenschap en technologie moeten blijvend geïntegreerd worden op basisscholen en kinderopvangcentra. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn eigenaren van dit proces. Dit maken we hen graag zo makkelijk mogelijk.

Lees verder
» Digilab Flevoland
Digilab Flevoland is een innovatieve samenwerking tussen de provincie Flevoland, het onderwijs en bedrijfsleven. Er worden oplossingen geboden voor marketing-, automatisering- en data-analysevraagstukken. Het is dé digitale werkplaats van provincie Flevoland

Na een korte intake gaan studenten gaan aan de slag met de hulpvraag van het bedrijf. Op deze manier worden studenten opgeleid a.d.h.v. echte bedrijfsvraagstukken en kunnen bedrijven kosteloos hulp krijgen bij bedrijfsvoering. Bedrijven en studenten werken en leren van elkaar! Een win-win situatie dus. 
Lees verder
» RIF Logistiek
Het ROC van Flevoland heeft groen licht gekregen voor de start van de samenwerking ‘Kwalificeren in de Logistiek’. Deze samenwerking komt voort uit de aanzienlijke groei van de logistieke sector in de regio. De verwachting is dat er de komende vijf jaar 6.000 vacatures zullen ontstaan, terwijl er momenteel al een tekort aan personeel is.

Samenwerking met onderwijs en lokale bedrijven
Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de gemeente Lelystad en provincie Flevoland en richt zich op het werven en opleiden van logistiek personeel. ROC van Flevoland werkt hierbij samen met lokale bedrijven en onderwijsinstellingen zoals Porteum en Eduvier. Het doel is om leerlingen te enthousiasmeren voor de logistieke sector en de instroom in logistieke opleidingen te vergroten.

» Meer informatie
Lees verder
» Zorg in de wijk in de 21e eeuw
De zorg verandert. Zo vindt zorg steeds minder vaak in een ziekenhuis of zorginstelling plaats, maar meer en meer bij de cliënt thuis. Om goed in te spelen op dergelijke actuele ontwikkelingen, sloegen we de handen ineen met diverse onderwijsinstellingen, zorginstellingen en techniekbedrijven. Het project ‘Zorg in de wijk in de 21e eeuw’ was hiermee een feit.

“We hebben gezamenlijk een nieuw onderwijsconcept ontwikkeld”, vertelt Flip Derks, programmamanager Zorg & Welzijn bij het ROC van Amsterdam - ROC van Flevoland. “Dit sluit beter aan bij de ontwikkelingen van deze tijd, zoals de veranderende rol van zorgprofessionals. Doordat zorg vaak niet meer in een ziekenhuis of zorginstelling plaatsvindt, is het contact met cliënten veranderd. Ook omdat cliënten de regie over hun zorg vaak in eigen hand willen houden. Daarnaast wordt er steeds meer een beroep gedaan op mantelzorgers en vrijwilligers. Duurzame en innovatieve medische technologieën ontwikkelen zich bovendien snel en zijn niet meer weg te denken uit de zorg.”

Het belang van dit project wordt onderstreept door oud-minister Bussemaker die vanuit het Regionaal Investeringsfonds mbo € 12,8 miljoen vrijmaakte voor het project. Het bedrijfsleven en de regionale overheden vulden dit bedrag aan tot ruim € 40 miljoen. De subsidie van het regionaal investeringsfonds geldt voor vier jaar. Die tijd heeft de projectgroep benut om drie Fieldlabs te realiseren.
 

Fieldlabs
Hieronder wordt een continue leeromgeving verstaan waar verschillende partijen samenkomen om van en met elkaar te leren. Studenten/stagiaires, werkbegeleiders, docenten, praktijkopleiders, onderzoekers, medewerkers van bedrijven en gemeenten werken daarbij samen en gaan daarbij ook op elkaars stoel zitten. De Fieldlabs krijgen gestalte in een gebouw van een zorgaanbieder. Daar kunnen cliënten, maar ook mantelzorgers en buurtbewoners, terecht met hun vragen over gezondheid en preventie. Mbo-studenten lopen er stage of werken mee. “Zo krijgen zij een realistischer beeld van het werk in de wijk en kunnen ze zelf ervaren hoe afwisselend en uitdagend dat is”, aldus Flip. Het onderwijs wordt daarbij samen met de andere betrokken onderwijsinstellingen en de zorgaanbieders verzorgd. Dit kan binnen de muren van de school zijn, maar zal steeds vaker vanuit een Fieldlab worden gegeven.

Vraaggestuurd lesgeven
Docenten geven daarbij steeds meer vraaggestuurd les. “We kijken meer naar wie woont er in de wijk en wat diegene nodig heeft”, aldus Flip. “Zo onderzoeken onze studenten samen met het werkveld en de wijkbewoners wat ze kunnen doen aan eenzaamheid. Het kan best zijn dat er over een half jaar weer andere onderwerpen actueel zijn, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe technieken of wijzigingen in de zorgverzekering. Ons project is daarom nooit af, maar altijd in beweging. Het is daarom belangrijk om onze Fieldlabs levendig te houden om aan te kunnen blijven sluiten bij de wensen van de bewoners in de wijk.”

 
“Docenten geven steeds meer vraaggestuurd les”


 
Lees verder

De meeste publiek-private samenwerkingen zijn verzameld in de publicatie 'Samen wendbaar'.